Häftigt!

Idag var jag på kurs med Rossen =) Stannade på två kurser för samma person, Mikael. Han var jättebra. Förklarade vad jag gjorde fel och sedan  förklarade och visade framför allt hur jag skulle göra. Fick tips på hur jag ska göra när han drar i kopplet och när han fokuserar på andra hundar, och bara efter en timme, var han som en annan hund. Helt otroligt.

På aktiveringskursen fick vi tre små krukor, där skulle vi lägga en godis under så hundarna skulle få upp intresset med att använda näsan o spåra lite. Sedan framöver ska vi lägga en doft under istället för godis. Exempelvis en tepåse.
Det gock bra, förrutom att Ross välte upp alla krukor innan han hittade rätt. Vi använde oss av klicker. mycket bra!
Sedan fick vi trampa upp en ruta som var 1*1 meter, i rutan skulle vi tappa godis och trampa på de. Sedan skulle vi visa hundarna kanten på rutan och säga "sök" eller "leta" o de skulle leta efter godisarna i den lilla rutan, det gick också bra =)

Efter den kursen var det koppelträning, en mycket bra och givande kurs, och för första gången känner jag att han lyssnar och inte drar på samma sätt. Tänker inte förklara det just nu, fråga gärna då förklarar jag =) för det är lite komplicerat att förklara här =)

När jag skulle gå o lämna honom drog han inte en enda gång för jag han stoppa honom. Och i "metoden" innebär det att han ska följa mig, och när kopplet är sträckt ska man backa så ska han följa mig.

HAN DROG INTE PÅ HELA VÄGEN HEM!

Jag är helt förvånad och lycklig så nu ska jag leva på detta tills nästa helg!

Tjing...


Kommentarer
Postat av: ex mamma

Duktig matte och Ross, jag är så glad för eran skull.pussgurk

2008-11-10 @ 10:22:01
URL: http://skogsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0