Första snön...

Föll på oss idag när vi var på kurs.

Fick massor med beröm och fina kommentarer idag för att Ross inte vrålade och skrek lika mycket denna gång. Att han alltså var tyst nästan hela tiden. På aktiveringskursen fick vi fortsätta med våra krukor och en doft. Jag tog med mig rökelse och krukor, klicker och godis. Gick bra, men efter ett tag tappade han intresset och så fick jag leka med honom mer =) fick tipset att just leka massor, för att visa för hunden att den gjort rätt och bra ifrån sig. 
Sedan fick vi göra en spårruta, en trekant denna gång. I den ska man "tappa" godisar och gärna trampa på de. Sen ska hunden leta upp de.

Aktiveringskursen gick mycket bra och jag var glad för jag äntligen får veta hur jag ska tackla Ross och hans utfall och mupperier.

På koppelkursen var det bara jag och en annan schäfertik. Vi skulle ta en liten promenad. Tog en stund för att jag fick backa ganska mycket. Men jag fick ytterlgare råd och Ross skötte sig bara bättre och bättre. I dagens koppelkurs skulle vi gå i en trappa "trappträning" kort och gott ;). Det var ingen vanlig trappa, utan en sån med hål rakt igenom som man såg rakt ner i.

Vi skulle gå upp i den för att hunden skulle lära sig att lita på oss människor. Schäfertiken fick börja. Hon tyckte det var jätteläskigt och skrek. Men det viktiga var att man inte fick säga ett ord o man skulle fokusera framåt och inte vända.

Efter att tiken gått upp och ner var det min tur. Jag tog Ross i vänster hand och gick upp. Jag var beredd på att han skulle bråka och vägra men icke. Han följde mig som en klocka upp för trappan, o herre gud vad det var högt. Jag som är lite höjdrädd, shit, titta inte ner ;)
Vi gick ner, och sedan upp igen...

Gick ju bra det här.

Jag fick tipset på hur jag ska hantera honom när vi får hundmöten och hur jag ska göra. Svaret blev att han absolut inte får titta på den andra hunden, för tittar hunden inte kommer inget utfall. logiskt. samt att man inte behöver möta alla hundar utan att man kan vända och gå åt ett annat håll.

Man får vara lite oschysst men jag tycker att metoden är helt okej och den fungerar, trots att många kanske tycker att man är hårthänt.

Kan bara tacka och ta emot alla tips och råd.

Är nu en trött och frusen människa som ska ta sig ett välförtjänt bad och sedan lägga sig för att sova.
Imorn är jag bjuden hem till min lillebror på middag, ska bli mycket trevligt. Jag, mamma och mormor ska hem till honom och hans tjej kommer vara där också. Hon ska bli guldsmed och praktiserar nu någonstans, hon ska göra en ring till mig =)

Nä nu skare badas!




Jag lovade ju en bild på killen när han har fin kontakt =) Dock ingen tunga som hänger snett.



Trött kille innan träning (observera den snygga vilopositionen) =D



Tjing o sov gott.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0